18? 18 grunner til å ikke drikke.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10006447
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/artikkel.php?artid=10006467
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10006332
Nærmest alle under 18 i en undersøkelse bekreftet at de har drikket:
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10006224
Dette er virklig ikke positivt. Det betyr at de aller fleste ungdommene har drukket før de fyller 17 eller 16.
Hvilken positive sider har alkohol som ingen andre vanlige matvarer har?
Her er de negative sidene kun alkohol har:
1. Du dreper hjerneceller i store mengder og svekker nervesystemet slik at alle dine reflekser blir varig skadet.
2. Du øker sjansene for å voldta/bli voldtatt drastisk.
3. Selv om den som kjører ikke er full så faller din sjanse for å overleve ved ulykke der airbag utløses så mye at det blir sannsynlig at du vil dø ved sådan ulykke. Å være full er farlig for passasjeren også.
4. Du øker sjansen for hjernehinnebetenelse dramatisk. I dag (13 mai) var det på dagsrevyen at fire russ hadde fått smittsom hjernehinnebetennelse. Det er en sykdom som skader deg for livet.
5. Du øker din sjanse for å forsøke selvmord ekstremt. Du visste kanskje ikke at det var noe du lenge hadde dvelt ved. Mange som har forsøkt benekter at de prøvde og påstår at de ble skadet ved uhell. De kan ikke tro at de kunne få seg til å gjøre noe slikt.
6. Mange ting du sier i fylla burde du aldri ha sagt.
7. Du blir lettere å utnytte på alle måter.
8. Hvis du var beruset da en kriminel handlig skjedde kan ikke ditt vitnemål vektlegges.
9. Alkohol koster deg ekstremt med penger. Sett deg ned og se hvor mye du faktisk bruker.
10. Du kjenner ikke egen styrke. Flertallet av partnerdrap og drap på andre nære skjer i fylla.
11. Du ender opp med å drikke for å trøste deg.
12. Leveren dinvil svikter deg og da er det over og ut.
13. Du øker sjansen for hjerte og karsydommer.
14. Folk som er i nærheten av deg vil bli skremt vekk hvis du gjør noe dumt i fylla. Alkohol er ikke sosialt.
15. Ta en pille etter å ha drukket og du må i mange tilfeller pumpes.
16. Narkotikalangere har i alle år brukt sjenkesteder som deres rekrutteringsarena. Veien er kortere enn du tror.
17.Kan du virklig ikke feire uten å bruke alkohol? Dumme tradisjoner er ikke tradisjoner man bør fortsette med.
18. Hva er fordelene?
Er kristen men akkurat dette kan man ikke begrunne ut i fra et relgiøst ståsted.
Er avholds men har sett hva alkohol gjør med folk.
Mitt beste tips er å være avholdsmann på en fest der alkohol benyttes. Se hvordan det påvirker folk. Du er helt lik når du drikker.

Bare sånn når det kommer til kommentarene:
Kildene her bør du finne selv hvis du er intressert da du vil lære masse av det. Jeg ser at jeg kanskje burde ha postet dem men jeg regnet med at denne posten ikke ville bli lest så mye….pleier ikke å skrive om alkohol til vanlig.
Jeg er helt for at du skal kunne drikke alkohol så lenge du er over 18 og så lenge du ikke setter deg inn i en bil. Jeg forteller her hvordan jeg tenker og ikke hvordan du SKAL tenke. Tror det var mange som følte at jeg truet deres rett til å velge å drikke. Jeg er ikke en sosialist og du får ha flaska i fred når jeg er i nærheten. Er ikke fagmann men har vært med i Juvente.
Det var vel ikkje ei undersøking som viste at alle ungdom under 18 drakk, det var berre ein ungdom dei snakka med som hadde sagt. For at absolutt all ungdom under 18 drikk alkohol trur eg ikkje noko på. Eg gjorde ikkje det, og fekk ikkje så mykje som ein negativ kommentar for det heller.
Isabel
mai 13, 2010 ved 9:01 pm
Nei undersøkelsen interjuet ikke mer 755.Det var en så liten gruppe som ikke drakk at det ikke ble noe annet å si en at alle drikker før18.
Stå på med avholdet.
bastianblogg
mai 13, 2010 ved 9:07 pm
Jeg tilhører også den gruppen. Ut av prinsipp holdt jeg meg unna alkohol til jeg var atten år. Fikk riktignok høre at andre ville ha meg til å drikke, men det var ikke noe ekstremt drikkepress.
Jim-Olav
mai 13, 2010 ved 9:54 pm
Jeg tror det er veldig stedsbasert.
Derfor kan denne undersøkelsen ha misset ganske mang avholdsmenn og kvinner.
bastianblogg
mai 13, 2010 ved 9:58 pm
Jeg må si jeg ikke ble helt overbevist da jeg leste dine 18 grunner… Du har ingen vel ingen opplysninger som faktisk tilsier at det er økt sjangse for hjernehinnebetenelse ved alkoholintak? Det ligger vel mer i at det var mange personer samlet på et lite område som forårsaket den episoden der.. Dessuten, disse 18 grunnene dine bygger på et svært overdrevet inntak av alkohol, og der personen som drikker allerede har seriøse psykiske problemer. dessuten, du trekker inn egne konklusjoner, uten noen form for argumentasjon, ta for eksempel ” Du ender opp med å drikke for å trøste deg”, hvor har du dette fra??
Jeg sier ikke at jeg støtter de som drikker før de er 18, men jeg skjønner dem. Jeg er selv 17, drikker når jeg går på fest, men med måte selvsagt. En av grunnen, er at det gjør kvelden morsommere. Jeg blir mer utadvent, og tør mer, og det har medført at jeg har blitt kjent med flere, som nå har blitt gode venner. Du trekker fram det at du gjør flaue ting i fylla, og ja, det skal man ikke se bort ifra. Men er det sine egne feil man lærer av? Jeg har sagt og gjort ting som jeg skulle ønske jeg ikke hadde gjort, men jeg har lært av det, og ikke gjort det igjen.
Alkohol er sosialt, hvis brukt i de rette situasjonene. Ja, hvis du nettopp har slått opp med kjæresten, eller moren din har gått bort, så er det kanskje ikke det lureste å drikke, men noen gjør det.. Alkohol koster, men i gjengjeld får man mange opplevelser og øyeblikk, som man vil huske for resten av livet sitt, både positive og negative
MvH
Håkon G.N
Håkon
mai 13, 2010 ved 10:06 pm
Hehe. En biologilærer ville si at alkohol øker sjansen for hjernehinnebetennelse. Dette er fordi det svekker imunforsvaret og gjør at kroppens forsvarsystemer
ikke handler like raskt. Følg med på Dagsrevyen…..Dette er alltid et tema i Mai. Hvis mange personer på et sted ga hjernehinnebetennelse ville fotballkamper og konserter bli avlyst. Alkoholinntaket er vippefaktoren her.
Det du anser som ovedrevet inntak er vanlig blandt unge.
Hvis du må bruke alkohol for å utrykke deg og bli utadvendt så sier det sitt om hvor avhengig du er av alkohol.
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 7:12 am
Jeg har vel ikke sagt at jeg trenger alkohol for å utrykke meg selv, har jeg det? Jeg bare påpeker at det er enklere, og til tider morsommere. Og nei, jeg er ikke avhengig av alkohol =)
Men er det sånn at du aldri har drukket?
Håkon
mai 14, 2010 ved 8:44 am
Hvordan vet du at du ikke er avhengig av alkohol?
Jeg har spist noen likørsjokolader og drukket altervin, men det er det.
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 8:54 am
Hvordan jeg vet at jeg ikke er avhengig av alkohol? hmm, nei, jeg har ingen trang til å måtte drikke alkohol i en hver situasjon.. det å være avhengig tilsier at du ikke kan leve uten det, at det er en lyst inne i deg som trekker deg til det.. Slik er det ikke til meg, jeg drikker på fest, og bare på fest, og det sammen med gode venner =)
Det jeg synes er litt idiotisk, er at du som person, som aldri virkelig har prøvd dette, bare skriver om de negative sidene.. Du generaliserer til de grader, og har ingen virkelig forståelse for de som faktisk drikker, pga at du aldri har testet det selv. Hva med det positive? Du trekker fram at alkohol ikke er sosialt, hvordan kan du si det, du som aldri har vært i en slik situasjon? Ja, du ser hvordan andre oppfører seg, men det sier ingenting om hvordan det virkelig er..
Greit, du er avholds, men hvis du vil at jeg skal ha full forståelse/respekt for dine meninger, så får du ta deg en tur på byen =)
Håkon
mai 14, 2010 ved 9:45 pm
Definisjonen av avhengig spenner vidt. Uavhengig er kun avhold.
Må jeg smake på giften for å finne ut at det er gift?
Det er millioner som har eksprimintert med alkohol før meg, jeg er ikke nødt til å prøve selv da konsekvensene er vidt kjent.
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 7:36 am
Diagnosen avhengighetssyndrom skal bare stilles dersom minst tre av følgende kriterier er oppfylt:
1. Sterk lyst, eller følelse av tvang, til å innta substansen.
2. Problemer med å kontrollere inntaket av substansen, i forhold til å starte, avslutte, og mengden som inntas.
3. Fysiologisk abstinens-tilstand som opptrer dersom bruken av substansen opphører eller reduseres, eller viser seg med karakteristisk abstinensyndrom for den aktuelle substansen, eller gjennom bruk av samme eller beslektet stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer.
4. Toleranseutvikling, slik at større doser må til for å gi samme effekt som tidligere.
5. Økende likegyldighet i forhold til andre gleder og interesser. Økende tid brukt på å skaffe seg substansen, på å bruke den, eller på å komme seg i form etter bruken av den.
6. Adferden og bruken fortsettes selv om det tilkommer åpenbare tegn på skadelige konsekvenser.
Jo, når du i den forstand skal skrive om temaet, så må du egentlig prøve det selv..
Håkon
mai 15, 2010 ved 11:02 am
De fleste toxiologer smaker aldri på cynanid. Jeg trenger heller ikke å prøve alkohol for å snakke om det. Alkohol er ikke et hemmelig selskap.
1. Dettte kan ikke måles naturlig.
2. Dette er en definisjonsak.
3. Det er ikke vanlig med abstinenser når det kommer til alkohol. Dette er mer på narkotikaområdet.(Hadde en følelse av det fra starten av).
4.Alle sanser utvikler toleranse etter å ha fått et nytt sanseinntrykk. Jeg er ikke avhengig av smør selv om det ikke smaker så mye lenger i små doser. Dette punktet er totalt unødvendig.( hvem har laget denne listen?)
5. Der har du avhengighet.
6. Alkohol skader deg selv i små mengder. Nervecellene dine fornyes aldri.
Punkt 5 og 6 var de eneste relevante på listen(med mindre det er snakk om narkotika)
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 11:14 am
“Alkohol har en høy toleranseutvikling, dvs. at man hver gang må drikke mer alkohol for å oppnå samme rus. Hvor høy toleranse personer oppnår, er individuelt, og avhenger av en rekke forhold, blant annet hvor ofte man drikker. En storforbruker av alkohol kan ha opptil 3 promille før rus nås, mens den samme promillen kan være dødelig for andre.”
“Den psykiske abstinensen handler om lysten på mer alkohol. I tillegg kan storforbrukere av alkohol oppleve kraftige fysiske abstinenser ca. 1-2 døgn etter siste inntak: skjelving, rask puls, kvalme, svetting, hodepine, rastløshet, høyt blodtrykk og søvnproblemer. Man kan også bli deprimert og oppleve angst. I ekstreme tilfeller opplever brukeren den kraftigste abstinensen, kalt delirium tremens (kramper og hallusinasjoner). ”
Fra Helsedirektoratet.no
Ine
mai 16, 2010 ved 7:35 pm
Har aldri sagt noe annet.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 8:06 pm
Ikke? “Det er ikke vanlig med abstinenser når det kommer til alkohol.” Og “Dette punktet er totalt unødvendig”
Ine
mai 17, 2010 ved 6:06 am
Nei og de sier heller ikke at det er vanlig med abstineneser. Ikke alle er storforbrukere.
Det er totalt unødvendig da alle man utvikler toleranse for alt man inntar (så lenge man ikke dør).
Du kan utvikle toleranse for slangegift, arsenikk, cynanid…etc,ect.
bastianblogg
mai 17, 2010 ved 7:25 am
Oioioi, her var det sannelig mange ubegrunnede påstander..! Hvis du virkelig vil bli tatt seriøst, så må du kunne vise til undersøkelser e.l, og ikke bare gulpe opp en masse påstander som kun framstå som dine egne meninger. I tillegg er vel de fleste av påstandene er kun knyttet til overdrevent alkoholforbruk.
Nr 1: Dette kan nok til dels stemme, men avhenger vel av hvor mye/ofte du drikker
Nr 2: Gjelder dette hvis jeg tar èn øl? Hva er drastisk? Kan du vise til fakta, eller er dette bare noe du går ut i fra?
Nr 3: Samme her, kan du vise til fakta/undersøkelse el?
Nr 4: En biologilærer vil også fortelle deg at f.eks rødvin inneholder MYE antioksodanter, noe som styrker immunforsvaret. Så her er det forskjeller på moderat og overdrevent forbruk
Nr 5: Ekstremt? Hva innebærer det? Bevis?
Nr 6: Og noen ganger sier du ting du burde, men ikke har turt å si før.. Strengt tatt er vel dette personavhengig. Det er finnes faktisk mange som klarer å oppføre seg selv om de har drukket alkohol.
Nr 7: Jasså, igjen helt ubegrunnet, har du noen fakta å vise til?
Nr 8: Dette er jo direkte feil, det finnes ingen regler om legalbevis i norsk rett, hvert bevis må vurderes konkret. Hvor har du denne påstanden fra? Har du noen hjemmel og vise til? Har du lest straffeprosessloven?
Nr 9: Alkohol koster ekstremt mye penger..? Det avhenger vel av hvor mye du drikker..
Nr 10: Mulig det, men du viser ikke til noen relevante fakta..
Nr 11: Så du mener at alle som drikker alkohol ender opp med å gjøre det kun for trøst? Hvor har du dette fra?
Nr 12: “Vil” svikte deg..mener du dette er uavhengig av forbruk, så lenge det er en liten mengde alkohol så svikter leveren?
Nr 13: Nei, dette stemmer trolig ikke. Ved moderat forbruk virker faktisk alkohol forebyggende for hjerte- og karsykdommer, også hjerneslag. Ta f.eks en titt på nhi. no, som viser til fakta, eller last ned undersøkelsen “Alkohol og hjerte- og karsykdommer” fra Helsedirektoratets hjemmesid.
Nr 14: Hva baserer du dette på? Dette er vel bare noe du tror, hvis ikke, så har du vel noe som kan bevise dette?
Nr 15: Hva slags pille da? har flere ganger tatt paracet eller cetrizin etter at jeg har drukket, men har aldri blitt pumpet.. Er det en undersøkelse som sier dette kanskje?
Nr 16: Jeg ser ikke helt relevansen her.. Betyr det at hvis du går en tur og passerer steder der langere oppholder seg, så medfører det at turgåing øker risikoen for at bli et narkovrak..?
Nr 17: Jo, det er da vel fullt mulig å feire uten alkohol. Det er da ikke sånn at de som av og til drikker, må gjøre det hver gang noe skal feires…
Nr 18: Fordelene:
– Jeg liker faktisk rødvin, det smaker godt
– Moderat inntak av rødvin styrker immunforsvaret
– Å kose seg med et glass rødvin er godt for både kropp og sjel. Når
man koser seg blir man glad og lykkelig. Samme med sjokolade
f.eks en liten bit er godt og vel, men spiser du mye er det ikke bra for
kroppen
– Moderat inntak forebygger sannsynligvis hjerte- og karsykdommer og
hjerneslag
Ine
mai 16, 2010 ved 11:47 am
godt å se et nyansert svar basert på fakta, ikke fordommer! Nei, alkohol er ikke ubetinga positivt, med det er faen ikke melk heller!
Anonym
mai 16, 2010 ved 12:16 pm
1.Den mengden alkohol som skal til for at dette skal skje er veldig liten. Det tar lang tid før kroppen merker at den ikke merker.
2. http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1315023
Her er de offisiele tallene: De har stygge mørketall men sier sitt:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2008/nou-2008-4/7.html?id=497711
Går du ut i fra at jeg bare skriver fantasi?
Har nære som jobber på et krisesenter. Når du drikker slik at ånden din lukter alkohol øker du fra 0 til sannsynlig fore at en potensiel voldtektsmann sannsynligvis vil angripe. Det er nærmest dyrisk jakt.
3. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5670:0:15,3942:1:0:0:::0:0
De fleste oppegående skjønner logikken. Hvordan kom du deg gjennom trafikalt grunnkurs?
4. Blåbær og annen frukt i fast form med skall innholder mer. Og hjernehinnebetennelse kan komme uten alkohol, men alkohol, selv i små mengder øker sjansen dramatisk. Der må jeg sitere min biologilærer som hadde forsket på meningitt.
5. Få selvmord i dag utføres uten alkohol. Uten alkohol klarer ikke folk å ta selvmord. Dette vet du hvis du er over 8 år gammel (begge hendene minus tommlene).
Vil du ha statistikk?
http://wapedia.mobi/no/Selvmord
Fakta:
http://rustelefonen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=846:er-risikoen-for-selvmord-nman-drikker-mye-alkohol&catid=29:spog-svar&Itemid=46
Du må virkelig ha ting inn med teskje. Tenker du ikke selv?
6. Hvis du må ha alkohol for å snakke fritt har du et problem. Og det problemet løses ikke av alkohol.
7. Er du to? (begge tomlene). Tror du ikke at du blir lettere å utnytte når du drikker? Tror all den andre statistikken taler for seg. SSB.no er et bra sted å starte.
8. Ordrett fra rettslæreboka.
9. Alkohol er dyrt.Selv bare en flaske sprit. Dra på vinmonopolet og sjekk. Dette viser at du ikke tenker selv
.
10.
http://www.helsedirektoratet.no/rusmidler/fakta_om_alkohol/alkohol_som_samfunnsproblem_5817
70 til 80 % av alle voldshabdlinger fra partnere skjer etter bruk av alkohol.
Ved drap stiger prosenten til 90.
11.Juvente. Alkoholiker som kom på besøk.
12. Med en gang du har fått promille på 0,2 så har leveren din sviktet deg.
http://www.ung.no/rusmidler/718_Promille.html
Hvordan tror du at man får promille? Her viser du at du kan ikke særøst være over 15.
13. Det er mange andre matvarer som er bedre til å forebygge. Alkohol har et vippepunkt der det blir farlig å innta slik som mye annet. Jeg bruker også NHI.no.
Og det er få i Norge som drikker bare et glass vin hver dag. Nordmenn drikker i helgene. Og vi drikker mye.
14.Haha. Jeg trenger ikke statistikk for å si det.
15. Det er en grunn til at det står: “Skal ikke inntaes sammen med alkohol” på de fleste piller som kommer i gelekapselform. For en god del nyre, lever og hjertemedesiner er dette dødelig.
16. Jeg ser ikke hvorfor du tenker tur her? Jeg sa sjenkesteder….du vet sånne steder der pappa går når han er sint på mamma.
17. Så hvorfor gjør de det?
18.
Druesaft smaker det samme.
Sjokolade får deg ikke til å ta selvmord eller voldta/bli voldtatt eller slå partner.
Alkohol har ingen unike gode egenskaper.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 12:52 pm
Jo, jeg er fullstendig i stand til å tenke selv, og jeg er både over 8 og 15 år. Jeg ønsket bare at disse påstandene dine skulle underbygges med fakta. Og nei, jeg går ikke ut i fra at det er fantasi, men en del av det du skriver kan ikke “bevises”, f.eks at folk blir skremt vekk hvis du gjør noe dumt.. Og svarene dine viser jo også at en del av dine argumenter knytter seg til et høyt forbruk, og da blir det feil å anføre det som grunner til å ikke drikke i det hele tatt.
Sorry at jeg misforsto argument nr 3.. Jeg skjønner vel at risikoen øker hvis du er full når du kjører. “å være full er farlig for passasjeren og” leste jeg som om at der vat farlig om passasjeren var full, men ser at det kanskje ikke var det du mente.
Når det kommer til selvmord vil jeg tro dette kun referer til de som fra før er utsatt pga depresjo e.l. For andre tviler jeg på at dette har særlig betydning. Men hvis du sitter på noen som motbeviser meg, så vil jeg gjerne høre det. Og da mener jeg noe mer håndfast enn et spørsmål og svar på rustelefonen..
Nei, jeg tror faktisk ikke ar jeg blir lettere å uynytte “på alle måter” som du selv sa det, om jeg drikker en øl.
Rettslæreboka ja..er det videregående det da eller? Ta deg en titt i loven du og se om du finner noe der… Her er vel et flott eksempel på at DU ikke tenker selv..rettslæreboka er ikke lov vettu, skal du finne ut hva slags regler som gjelder her i landet må du nok slå opp i Norges lover og sammenholde med andre rettskilder. Smart ass
Jo, jeg tenker selv. Alkohol er dyrt, ok, men “ekstremt” dyrt er vel å overdrive?
Alkoholiker som kom på besøk ja. Nettopp, “alkoholiker”! De fleste som drikker er ikke alkoholikere, og vi drikker ikke for å trøste oss.
Ung.no…kan du si meg akkurat hvor det står dette om leveren?
Ja, det er sikkert mange matvarer som inneholder mere antioskidanter, men det er ikke poenget. Poenget er at vin inneholder antioksidanter, som er bra for immunforsvaret, og dette er da en ting ved alkohol som ikke er negativt. Og greit at nordmenn flest drikker i helgene, men når du argumenterer for at all alkohol er negativt, så må du jo se bort i fra nordmenns sære vaner og se på alkoholen som sådan.
Nei, haha du trenger vel ikke statistikk for det du. men kanskje du kan komme med et konkret eksempel fra dien egne erfaringer? For jeg har aldri opplevd at noen av mine har blitt skremt vekk..
Ang piller og alkohol. Ok at det står at det ikke skal inntas med alkohol, men du påstår jo at man da “i mange tilfeller må pumpes”, og du sier ikke noe om hvilke piller.. Igjen så savner jeg fakta her..
Tur ja. Det var en sammenligning…du vet når man sammenligner en situasjon med en annen for å vise hvor useriøst det er…?
Hvorfor feire med kake? Kan det tenkes at noen kanskje synes øl er godt…? eller vin..?
ÆÆÆÆÆÆÆhæhæhæhæ!! Druesaft smaker det samme??? Herregud, er du virkelig seriøs? Har du smakt druesaft? Har du smakt vin?
Nei sjokolade får deg ikke til å gjøre disse tingene, men spørsmålet var hvilke fordeler alkohol har.. Og dessuten har jeg aldri tatt selvmord, overveid å gjøre det, blitt voldtatt, voldtatt noen eller slått min partner, eller andre, så alkohol har ikke fårr meg til å gjøre dette heller..
Har sjokolade noen unike gode egenskaper?
Til slutt; når du er nødt til å ty til personangrep, så viser dette at du ikke har nok saklige, relevante ting og komme med..
Ine
mai 16, 2010 ved 1:44 pm
han ga sæ, va vanskelig å kom me nå konkret eller nån pålitelige referansa
Torje
mai 16, 2010 ved 2:12 pm
Merkelig nok fikk jeg ingen kommentar tilbake ang. dette med hjerte- og karsykdommer..
Ine
mai 16, 2010 ved 3:17 pm
Forlanger du en kommentar? Finn ut selv….
Nei, Hjerte og karsydommer får du hvis du drikker for mye alkohol.
Akkurat hvor mye er jo selvsagt et forskningsområde.
Den trygge siden er ingenting.
Du kan spise laks eller annen rød fisk og få bedre effekt enn lite alkohol.
Og det er få i norge som drikker ala franskmenn. Norge er kjent for flatfyll og det er ikke en sunn drikkekultur.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 3:25 pm
sunn drikkekultur?! troode ikke dat fantes
Anonym
mai 16, 2010 ved 3:32 pm
Hva skjer med å ekstremifisere?
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 4:13 pm
Nei, jeg forlanger ikke. Hvordan leser du det ut av kommentaren min? Men det er jo påfallende at du ikke svarer på det som motbeviser dine påstander.
Det er en ting jeg ikke skjønner; hvorfor drar du hele tiden inn normenns drikkekultur? Ut i fra det du skriver er det jo alkohol som sådan som ikke er bra, uavhengig av hvor ofte og hvor mye som inntas.
Og jeg lurer fortsatt på om du seriøst mener at druesaft smaker det samme som vin?
Ine
mai 16, 2010 ved 3:46 pm
Ingen land har drikkekulturer som ikke fostrer alkoholikere.
Alkohol smaker ikke da det ødelegger nervecellene det kommer borti. Det du mener er smaken av alkohol er egentlig mangel på informasjon fra nervecellene.
Vil du se forskjellen må du tenne på vinen.
Da vil du få en basis som smaker nesten det samme som druesaft. Vinen din er tilført noen hjelpestoffer, men de utgjør ikke så mye.
bastianblogg
mai 17, 2010 ved 7:37 am
hei! jeg drikker men ikke mye, men jeg er helt enig med alt du skriver. jeg er selv kristen, men jeg vil ikke si at man nødvendigvis må være avholds som kristen, men ha et nøkternt forhold til alkohol. jeg drikker sjeldent, men jeg har stor respekt til de som er avholds! det er bra
anonym
mai 13, 2010 ved 10:36 pm
Bra sagt anonym.
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 5:50 am
uff blir så deprimert av slike blogger som dette. Du lever bare en gang, og fyll utgjør en utrolig stor del av morroa du har i livet. Heller angre på noe du har gjort eller noe du ikke har gjort. Slutt å ta alt så seriøst, livet er for kort til å tenke på alt som kan skade deg. Nå om dagen kan du nesten ikke gå ut døra uten å være redd for ting som lusker rundt hjørnet…
T S
mai 14, 2010 ved 12:49 am
Alkohol har ingen positive sider.
Du får ikke mer morro en du lager selv.
Hvis du må ha flasken til å lage morro for deg så er du teknisk sett avhengig.
Ta alt særiøst. Da blir livet mer morro.
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 7:16 am
Ta alt seriøst, da blir livet mer moro?? Håper virkelig det er en 14-åring som har skrevet det her, og som da ler hard av de som svarer på bloggen, for dette må være et av det mest patetiske og idiotiske jeg noen gang har lest. Hvordan kan livet være morsomt, hvis du er seriøs hele tiden, skal man ikke slippe seg løs noen ganger? Skjerp deg!
Håkon
mai 14, 2010 ved 9:51 pm
Hvordan vet du hvis du ikke har prøvd? Oh møtte deg selv i døren der……
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 8:21 am
Fordi jeg eier noe som kalles logisk sans, noe du i motsetning til meg, mangler fullstendig…
Jeg tror heller det er du som kjører deg ned i sanden her, hvordan kan du f.eks vite at livet ikke er morsommere når man slipper seg løs noen ganger? Du har jo tydeligvis aldri prøvd det, og da tenker jeg generelt sett..
Håkon
mai 15, 2010 ved 10:38 am
Har jeg sagt at jeg aldri har prøvd det?
Den logiske sansen din bommer konstant….
Selvsagt slipper jeg meg løs av og til(daglig) men det er av erfaring ikke like smart som å være særiøs.
Derfor går jeg etter å være seriøs. Og det er vansklig men bedre enn å være løssluppen.
Ta alt særiøst da blir livet det mer morro. Du kan le på innsiden men når utsiden ler er det vansklig å ikke fornærme noen. God latter er mangelvare.
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 10:52 am
Majoriteten i Norge drikker på en god lørdagskveld, du er kanskje ikke en av dem som følger “main-streamen” å det står det jo litt respekt av. Hvorvidt du drikker eller ikke er veldig personlighets bestemt, å slik jeg ser det nå så er du kanskje typen som står for valgene dine. Du kjører avholds og liker det. Se på alkohol som et hjelpemiddel. Du kan drikke et glass øl for å få hodet ditt i andre tankebaner. Det blir mye enklere å skifte tema og det blir ikke at du kommer på fest for å snakke om den sinnssykt store og viktige prøven som kommer til uken. Du kan slå an en spøk, kanskje om sidemannen, og få en vittig kommentar tilbake. Alt i alt, samfunnet har forandret seg. Vi lever i et stressende samfunn, og noen ganger er det greit å slappe av, slå seg litt løs. Folk tåler en spøk, og har idag ganske mye selv-ironi.
Håkon
mai 15, 2010 ved 11:25 am
Hvis du må ha alkohol for å føle deg trygg/slappe av på en fest har du og de andre festdeltagerene et problem.
Det er hva jeg kaller avhengighet.
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 11:33 am
For å svare til Bastianblogg. Hva var det du ikke forsto med ordet hjelpemiddel? Alkohol er et verktøy, det er der, men du trenger ikke bruke det, og ikke alle gjør det. Og kan du forklare meg hvordan du resonnerte deg fram til det svaret der, for jeg kan virkelig ikke skjønne hvor du har det fra..?..
Håkon
mai 15, 2010 ved 12:18 pm
Alkohol er verktøyet som setter deg og dine i fare og som ikke har noen unike positive sider og som ødlegger livene til utrolig mange. Høres ut som noe jeg ville kjøpt på maxbo….
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 12:25 pm
Hva skal jeg si, du er for trangsynt til at jeg kan få fram mine synspunkter. Det er som å overtale en 6-åring til å gi fra seg isen sin..
kan jeg få spørre, er du katolsk?
Håkon
mai 15, 2010 ved 2:57 pm
Denne seksåringen vil ikke gi fra seg isen sin til lommemannen.
Jeg har ingen ting mot katolikker, men jeg er en pietistisk protestant som mener at Lars Levi Læstadius kom frem til en kjempegod måte å tilegne seg Guds ord.
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 3:04 pm
Å gå rundt å være seriøs og veslevoksen hele tiden må være ekstremt kjedelig. Og folk med venner(sier ikke at noen her ikke har det), har ingen problemer med å le litt av hverandre uten å bli fornærmet.
Det er også fullt mulig å le uten å le av noen. Her er det VIRKELIG noen som må gå ut av huset til foreldrene sine og gutterommet sitt, og oppleve hvordan folk er! Man behøver selvsagt ikke å drikke for å ha det moro, men det betyr ikke at man skal være en asosial klump som holder inne latteren sin.
En god latter forlenger livet! Og er man glad og føler for å le, så hvorfor i he*****e skal man ikke le!?
Markus
mai 15, 2010 ved 12:11 pm
En god latter forlenger livet. Alkohol forkorter.
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 12:23 pm
det var da veldig korte sluttninnger du skulle trekke! “alkohol forkorter livet”, javel? Meg bekjent finst det mange fagpersoner(leger, forskere, etc) som sier at et glass rødvin om dagen FORLENGER livet! Stor mengder, 8-10 enheter hver dag, er selvsakt skadelig. Men et sunt (ja SUNT!) inntak er ikke skadelig for deg eller dine omgivelser. Jeg innser at en person med ditt spirituelle ståsted, kan ha problemer med å akseptere dette…
Anonym
mai 16, 2010 ved 12:25 pm
Hvorfor deprimert? Allkohol har ødelagt mange liv og mange familier, og alle vet det. Derfor mener jeg at aldersgrensen skulle bli 21 og ikke 18! Siden de fleste i Norge pga.
oljerikdommen har mer penger enn før, ser det ut til at alkoholkonsumet har tiltatt drastisk blant alle. Vi norske kan ikke omgås alkohol slik de kan i mange andre land, de drikker for å kose seg, ikke for å bli fulle.
Hanne
mai 14, 2010 ved 4:59 am
Og biler gjør det samme, men slike ting skjer..
Og hvorfor øke aldergrensen til 21, når det i fleste tilfeller er foreldrene sin skyld at slike ting skjer?
Håkon
mai 14, 2010 ved 8:48 am
Du snakker visst litt mot deg selv her, da alkohol jo er mye dyrere i Norge (også i forhold til inntektsnivå) enn i de aller fleste andre land.. Og om det stemmer, som du sier, at de i andre land drikker for å kose seg, og ikke for å bli fulle, betyr vel det at vi burde senke prisene i Norge også..
Christina
mai 16, 2010 ved 1:39 pm
Resten av Europa drikker lovlig fra de er 15 år så det er vel på tide og endre loven i Norge og følge et moderne europa
bjørn
mai 14, 2010 ved 5:40 am
Hvis alle gikk etter det som var moderne ville det vært litt krise når kommunisme/nazisme/ateisme/anarki ble mote
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 5:58 am
så du mener ateister er det samme som nazister?
Anonym
mai 14, 2010 ved 12:46 pm
Hvordan får du / til å bli og?
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 12:49 pm
Så Bastian, du mener at alkoholisme er på like store høyder som kommunisme/nazisme/ateisme/anarki? Syns dette blir litt useriøst.
:)
mai 16, 2010 ved 12:00 pm
Synes du virkelig kommunisme, nazisme, ateisme og anarki er sammenlignbare?
Fortell meg også gjerne om denne krisen som ville oppstå om f.eks. ateisme ble “på moten”.
Christina
mai 16, 2010 ved 1:41 pm
THIS BLOG IS FOR BIGOTS AND RACISTS, WITH NO EDUCATION!
Casper
mai 14, 2010 ved 7:46 am
BASTIANBLOG,
BRINGING SHAME ON NORWAY, SINCE 2010.
Casper
mai 14, 2010 ved 7:49 am
Casper
Hating jews and the right side since….birth?
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 8:10 am
Det er en stund siden jeg fyllte 18, men jeg har ikke startet å drikke alkohol enda, siden jeg ikke er religiøs, har jeg ikke den unskyldningen/bortforklaringen.
Det er desverre en del av den norske kulturen å drikke alkohol, og det er en den av den norske kulturen å drikke alt for mye alkohol.
Jeg forstår veldig godt at veldig mange som egentlig kunne tenke seg å holde seg edru, ikke holder ut presset der er for å drikke.
viewpointofview
mai 14, 2010 ved 9:02 am
Bra sagt.
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 9:12 am
Besyndelig hvor lite utdannet man kan være… En typisk blogg som konkluderer med at “det jeg mener er rett, de som ikke er enige er mindre gode mennesker, med avhengiheter ext…bla, bla, bla…” Jaja, -ka som nu enn jør dæ lykkelig-
Er vel kansje bare litt vell gjennomsiktig at du ikke er tørr bak øra? -Forsøk å SE menneske, ikke døm allesammen, da får man mange flotte bekjentskaper, opplever livet som noe fantastisk!
Aashild
mai 14, 2010 ved 9:08 am
Det var vel litt overdrivelse… Det var jo egentlig ikke noen konklusjon…bare oppfordringer…
Føler ikke du at du forsøker å dømme meg?
“Besyndelig hvor lite utdannet man kan være” Min utdanning er iallefall gjennomsnittlig om ikke høyere. Og jeg er på vei oppover….
“Er vel kansje bare litt vell gjennomsiktig at du ikke er tørr bak øra?” Oh….følte at en stor jernhånd slo meg i bakken der…..godt argument.
Du burde vel kanskje se bjelken i ditt eget øye?
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 9:19 am
haha… hvis folk har lyst å drikke så gjør det! som en har sagt over her, man lever bare engang så på fest og sånn kan man drikke! Flertallet i norge drikker! man ser jo på de som ikke drikker.. kjedelige folk
man går glipp av mye! nei faen for en idiotisk blogg, du er probably en skikkelig retard.. med lite liv og få venner
skaff deg et liv taper..
jacob
mai 14, 2010 ved 9:15 am
Takk til fuck_deg@*****.com sitt særiøse innlegg.
Moro er ikke alkohol. Du trenger ikke alkohol for å ha det morro.
Dessuten så blir jo nervesystemet svekket slik at du ikke merker at du har det morro når du drikker.
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 9:29 am
Nervesystemet blir så svekket at du ikke merker at du har det morro???
Hvor har du fått dette ifra?
Anonym
mai 16, 2010 ved 11:58 am
“Dessuten så blir jo nervesystemet svekket slik at du ikke merker at du har det morro når du drikker.”
Dette her Bastian, dette her er virkelig ikke noe en avholds person kan uttale seg om.
Jeg har fått i meg litt for mye alkohol, litt for ofte, og jeg har alltid hatt det like moro.
:)
mai 16, 2010 ved 12:05 pm
Når alkohol hemmer synapsene blir det vanskligere for deg å registrere følelsene dine for hjernen.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 12:56 pm
Da kommer det an på fra person til person, fordi følelsene mine registreres i stor grad når jeg er påvirket
Få fakta korrekt du Bastian, og da et par glass selv. Ikke all forskning stemmer, du virker ikke akkurat kritisk til kildene dine? (hvor enn de kommer fra)
Interessant..
mai 16, 2010 ved 2:15 pm
Hvordan kan du vite alt dette om alkohol og moro når du aldri har drukket en dråpe selv?
Ine
mai 16, 2010 ved 3:51 pm
Jeg har sett andre…..og jeg har drukket altervin.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 4:11 pm
Åja, du har sett på andre OG drukket altervin, da er du sikkert ekspert på området..
Ine
mai 16, 2010 ved 5:02 pm
Og vært med i Juvente……..
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 5:12 pm
Så klart.
Det er sikkert mye bedre å basere kunnskapen sin på observasjon av andre enn å faktisk erfare det selv…
Ine
mai 16, 2010 ved 5:55 pm
Ja det å stå utenfor og se inn er av og til bedre enn å ligge på sofaen og spy…..
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 5:58 pm
Ja, for alle som noen gang har drukket ente opp med å spy.. saklig..
Ine
mai 16, 2010 ved 6:50 pm
Hvor dro du det fra?
Jeg har aldri påstått det.
Skjer med ekstremister……..
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 6:53 pm
Hva mener du med det da?
Ine
mai 16, 2010 ved 7:15 pm
Hvor dro du det fra?= Hvor har jeg sagt det.
Jeg har aldri påstått det.=Jeg har aldri sagt det.
Skjer med ekstremister……..= folk som tenker så ekstremt er ekstremister.
……=forundret
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 7:20 pm
“hva mener du med det da?” referer til din kommentar “…bedre enn å ligge på sofaen å spy..” Det er ingen “svar”-knapp under de siste innleggene dine, derfor fikk jeg ikke skrevet det på riktig plass…
Ine
mai 16, 2010 ved 7:43 pm
Hva med å si hva du kommenterer? Eller referere…..
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du får
“Ja det å stå utenfor og se inn er av og til bedre enn å ligge på sofaen og spy…..”
til å bli:
“Ja, for alle som noen gang har drukket ente opp med å spy”
Du ekstrimifiserer enormt……
Kanskje slutte med å legge ord i andres munn?
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 8:23 pm
Jeg tror du bør ta en lang og god titt i speilet før du kaller andre for ekstremister… Eller er du helt blind for dine egne feil?
Ine
mai 16, 2010 ved 7:44 pm
Rydde for egen dør……….du går hard ut og bommer. Det er ekstremisme.
Du kommer her og spør om jeg er blind for egne feil…..skjer med å være aggresiv….sjekk postene der jeg skifter mening etter å ha blitt overbevist.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 8:18 pm
Nei du, nå tror jeg sannelig jeg gir meg her.. Dette nytter ikke, du framstår som svært ignorant og det er tydelig at du ikke ønsker å se andre sider av saken..
Men før jeg gir meg helt; er det lov å spørre hvor gammel du egentlig er? Ut i fra din argumentasjonsteknikk og de meninger og synsmåter som kommer fram her tipper jeg maks 17..
Nå skal jeg jeg feire nasjonaldagen med å drikke en flaske vin, gå ut og se om jeg kanskje blir voldtatt, blir utnyttet på alle andre måter eller sier/gjør dumme ting som skremmer bort mine nærmeste. Etterpå stikker jeg hjem for å banke opp partneren min, så setter jeg meg å venter på skrumplevera, hjerte- og karsykdommene og tar en håndfull paracet. Og skulle ikke det ta knekken på meg så får jeg vel ta selvmord..
Ine
mai 17, 2010 ved 6:15 am
hvis man må drikke for å ha det morro i livet, har man ikke noe liv fra før
victoria
mai 14, 2010 ved 11:43 am
Litt rart at dere som ikke noen gang har drukket konkluderer med at alle som drikker er avhengige og ikke kan kjenne at de har det gøy?
Ja, man har det faktisk gøy i fylla, og man kan ha det gøy uten fyll!
Synes det er helt greit at folk drikker i hvertfall de holder seg innen rimelighetens grenser. Det er ikke greit å drikke til man gjør ting man angrer på senere (som voldtekt, slosskamper etc..)
Jeg vet at ikke alle som drikker er avhengige, men har stor respekt for de som ikke drikker også
Har nettopp fått barn selv, så har vært avholds i snart to år selv..
I min familie var alkohol helt naturlig. Det var lov å smake, mine foreldre tok ofte et glass til maten, ikke noe mer enn det, og vi lærte å nyte alkoholen ikke å bruke den for å bli fullest mulig! Det er jeg glad for. Da jeg ble 18 hadde jeg i trygge omgivelser smakt på div. øl/vin og hadde større respekt for hva det kan gjøre med deg enn flere av mine venner/venninner som gjenntatte ganger gikk på store smeller på byen da de drakk alt for mye de første gagene.. bare for å vise at det går ann å ha en positiv tilnærming til alkohol
Anonym
mai 14, 2010 ved 1:18 pm
Trenger ikke å ha helt i meg cynanid for å si at det er farlig.
Jeg kan likevel si ar det er farlig da jeg kjenner effektene.
Hvilken positive sider har alkohol som ingen andre stoffer har?
bastianblogg
mai 14, 2010 ved 3:52 pm
Åssen er det mulig å være så tjukk i huet?? du kan ikke dømme noen for å drikke alkohol, prate om at det ikke finnes positive virkninger, når du selv aldri har prøvd! det faller på sin egen urimelighet. Men for all del, ikke det at hva du gjør bryr meg, du kan jo bare holde deg unna du, og leve et trygg, godt og vannvittig kjedelig liv uten å prøve noe med antydning til fare.
Jan
mai 16, 2010 ved 12:27 pm
må si jeg lo godt da jeg leste denne “artikkelen”.
Mye av det som står der er jo ikke sant engang. F.eks er det større sannsynlighet for å overleve en bilulykke hvis man har høy romille, nettopp på grunn av at man ikke kjenner smertefølelse på samme måte som når man er edru, og da kan man legges i kunstig koma når man blir fraktet til sykehus.
Du skriver at man øker sjansen for å voldta, ta selvmord etc ved alkohol. Feil! Mange bruker alkohol som en unnsyldning for å gjøre disse handlingene, men det skal jæ*** høy promille til før man får blackout og ikke selv har kontroll over hva man gjør.
Man kan skylde på at alkohol tar vekk dømmekraft, men kun høy promille, eller du selv, tar vekk din egen dømmekraft!
Det er faktisk sånn at en congnac, eller 1 glass vin om dagen gir deg mange gode helsefordeler. bare å søke etter “1 glass vin om dagen” på google, så får du mange treff på dette.
så undersøk litt nærmere før du slenger rundt deg med påstander!
lol
mai 15, 2010 ved 5:29 am
Smerteføleslse dreper ikke….leser du igjennom det du skriver?
Man blir mye lettere skadd fordi man har tregere reaksjonevne og tar seg mindre for. Man har mer blod i leveren og det medfører at det tar kortere tid før blodtrykket synker ved skade. Man har mindre oksygen i blodet og det medfører at man må puste oftere for å få tilført blodet nok oksygen. Alle disse faktorene gjør deg veldig sårbar.
Mange hadde aldri tatt mot til seg til å ta selvmord eller voldta om de ikke hadde hatt alkohol. Alkohol får frem den verste siden av folk. Dette skyldes at synapsene i nervene i hjernen ødelegges og at dermed ødlegges dømmekraften. Det skjer ved små mengder alkohol (her snakker vi mol mengder) men de fleste må jo ha sprit for å få frem slike sider av seg selv.
Det er ingen påviste positive helseffekter som alkohol gir som er unikt for alkohol. At alkohol er sunt er bare en patetisk unnskyldning. Du trenger ikke alkohol for å være sunn?
Traff det hardt?
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 7:29 am
Det kan du si til de katolske prestene.
NikkaY
mai 17, 2010 ved 1:52 am
Jeg er ikke katolikk(meg bekjent drikker katolikkene) og jeg har ikke en prest som veileder meg.
Jeg kjenner få katolikker og ingen patere.
Min tro er personlig og styres fra eget hode.
bastianblogg
mai 17, 2010 ved 7:31 am
Uhum..
Hvorfor er det folk som påstår at absolutt ALLE drikker før de er 18? Jeg og mange av vennene mine har ikke engang smakt alkohol. For å være helt ærlig så tror jeg det vil fortsatt være en stund til jeg for smaken på det. Jeg har ikke tenkt til å drikke.
Prolly
mai 15, 2010 ved 9:25 am
De må virkelig ha bomet når det kommer til interjuobjekter….
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 9:37 am
Synes dene debatten begynner å bli rimelig tåpelig. Greit at det er mange holdninger til alkohol, men fakta er fakta, og ja, alkohol kan ha mange positive sider.. bl.a. fremmer øl melkeproduksjonen..! Det er ikke dermed sagt at man skal drikke masse øl mens man ammer, men har man problemer med for lite melk hender det at man blir anbefalt å ta seg et glas øl.. Vin smaker utrolig godt, og rødvin skal vel være godt for hjertet i små mengder?! Det er vel derfor de fleste drikker vin, ikke for å drikke seg dritings og gå på byen og voldta noen.. det er vel stort sett ren sprit det går i da vil jeg tro..?
Det er nok mange som ikke har godt av alkohol, mange som er avhengige og bruker det helt feil. Det er også folk som er avhengige av mange andre ting, Cola, sukker for å nevne noe… Denne avhengigheten kan faktisk være like sterk som den alkoholen gir, og det er ikke sånn at alle blir avhengige selv om noen blir det.. Mange som spiser sukker avogtil, bare noen som er avhengige.. (mange som spiller spill avogtil også..)
I bunn og grunn er det den enkelte forbruker som må kjenne seg selv og sine grenser. Vi kan da ikke forby alt av sukker, spill, brus, alkohol etc? Men man kan gjøre det som er mulig for å begrense inntaket og å gjøre forbrukerne oppmerksomme på egne grenser og konsekvenser av å krysse disse.. Ved en 18 års grense er vel i hvertfall målet at personer som drikker alkohol skal være voksne nok til å se konsekvenser og å kjenne når nok er nok.. selv om det kanskje ikke alltid er sånn at russen f.eks. er så veldig flink til det..??
anonym en gang til...
mai 15, 2010 ved 10:16 am
Alkohol har ingen positive sider som du ikke kan finne i andre matvarer.
Man bør definitivt ikke drikke alkohol når man ammer. Det er en grunn til at folkehelseinstituttet advarer mot det.
Selv om alkohol øker enkelte hormonproduksjoner når det svekker negativ tilbakekobling er det fare for at begrensede hormoner produseres som ikke burde ha blitt produsert.
Selvsagt finne det andre matvarer som er farlige men få topper alkohol.
Det er ikke sånn at vin er kjempegodt for hjertet samenlignet med laks og annen rød fisk.
Veien til sprit fra vin og øl er kort. Veien fra avhold til sprit er lengere. Spill på det trygge laget.
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 11:01 am
de fleste drikker vin fordi det smaker godt altså.. la til noe da jeg leste igjennom i stad, så ble det litt feil.. :s
men velger å tro at de fleste som tar seg et glass vin til maten gjør det fordi det smaker godt og gir en ekstra dimensjon til måltidet. Helseeffekten er vel bare et pluss
anonym en gang til...
mai 15, 2010 ved 10:31 am
Grunnene her er jo for de som er harde på flaska, ikke de som tar seg et glass vin til maten, og tar et par drinker utover kvelden. Vi kan bruke samme logikk på alle andre punkter og. Gambling, bilkjøring, sukker, kjærlighet, sex, prevansjon, utdanning, homofili.
Disse punktene bærer preg av intoleranse og ignoranse (men hva kan en forvente fra en kristen?). Føl gjerne for å svare.
Knut
mai 15, 2010 ved 3:32 pm
Først av alt: Oppgi e-post. (det har med min sikkerhet å gjøre samt muligheten jeg ikke bruker: utvisning, mailen din vil ikke bli trykket her eller solgt videre)
Hvorfor er alle nødt til å drikke alkohol når det ikke har unike positive effekter? Ja om du drikker et glass vin eller en flaske vodka så bidrar du fortsatt til at alkohol er akseptert. Og så lenge det er akseptert vil alkohol være billig og tilgjengelig. Når du drikker et glass vin om kvelden bidrar du til at det blir okei å drikke. Ingen vil innrømme at de har et problem. Og få vil bry seg da det er aksept for alkohol.
Derfor er et glass vin om kvelden galt. Hasj er fremdeles galt i små mengder. Heroin er fremdeles galt i utrolig små mengder.
Jeg forstår at folk tenker at litt er okei. Men da øker bare litt-aksepten i volum.
Jesus drakk som mange andre på sin tid og klarte det med måtehold. Det er ikke relevant å dra inn kristendommen her (eller ellers i politikken).
Dette er noe jeg har tenkt ut selv. Mange av mine bekjente drikker…jeg har tatt et eget valg her.
Du er fryktelig dømmende.
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 3:58 pm
jeg synes du er utrolig dømmende! og det er virkelig ingenting som gjør god mat enda bedre på samme måte som vin/øl. Cola fungerer ikke på samme måten.. ikke eplejuice eller andre ting heller. Har tilgode å smake noe som er like godt til et godt måltid som en god matchende vin…! Det er i hvertfall en (av flere) UNIK og positiv egenskap
anonym en gang til...
mai 15, 2010 ved 8:06 pm
Druesaft er da mye bedre da det har samme smaken. Ja, alkohol smaker ingenting. Det bare ødelegger nerveceller og det er det du tror er smaken.
Det er ikke en unik egenskap (jeg kan nevne et titalls stoffer som gjør det samme.) og det er overhode ikke en positiv egenskap.
bastianblogg
mai 15, 2010 ved 8:31 pm
Hvordan kan druesaft være mye bedre om det har samme smaken?
Christina
mai 16, 2010 ved 10:58 am
Fordi det ikke har de negative sidene som vin har.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 11:32 am
Dersom du tror druesaft smaker det samme som vin, da tror jeg du fornærmer smaksløkene til en relativt stor folkemengde.
Nedstemt
mai 16, 2010 ved 10:59 am
Hva er det som gjør at druesaft smaker annerledes enn vin? Alkohol smaker ikke noe. Det du mener er en annen smak er følelsen av at nervecellene dine blir ødelagdt.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 11:32 am
Kan du ikke i det minste _smake_ på det du uttaler deg om før du kommer med slike feilaktige utsagn? Det er mulig dine smaksløker er unormalt forkrøplet, men store deler av befolkningen har faktisk velfungerende smaksløker, som kan skille mellom surt og salt, søtt og bittert, vin og saft.
Christina
mai 16, 2010 ved 11:40 am
Det du tror er “smaken” av alkohol er nervecellene dine som blir ødelagdt.
Trenger ikke å drikke cynanid for å vite at det er farlig.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 11:45 am
Kan du ikke heller forsøke å blogge om noe du har greie på?
Om du oppriktig tror at alkoholholdige drikker smaker det samme som alkoholfrie drikker, så foreslår jeg at du umiddelbart gjør en innsats for å utvide dine horisonter. Det foreslår jeg forøvrig uansett, da du åpenbart trenger det.
Christina
mai 16, 2010 ved 12:13 pm
Hva med den første slurken du tar da? Er det “instant effect” liksom? Med en gang det rører leppen, blir nervecellene ødelagt og su vil ikke kjenne smak? Prøv å lukt på druesaft og så prøv å lukt på vin, lukter det det samme?
Ine
mai 16, 2010 ved 3:57 pm
Det er jo logisk at når alkohol bedøver/ødelegger nervecellene det kommer borti så vil du ikke kunne smake det. Og ja det har jo selvsagt instant effect . Men du har heldigvis nok smaksløker til å smake det som ikke er alkohol. Alså en sær form for druesaft.
Lukter alle vin det samme da? Druesaften du finner i butikken er ikke det samme som basisen for vin men er det nærmeste jeg kan komme på.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 4:34 pm
Nei all vin lukter ikke det samme, men det lukter ihvertfall ikke det samme som druesaft
Ine
mai 16, 2010 ved 5:04 pm
tenn på vinen og vent et par timer……(husk ventilasjon)
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 5:23 pm
Det er ikke instant effect Batian, nok en gang tar du feil.
Alkoholen må først tas opp i kroppen, noe som tar tid. (varierer fra person til person og kropp til kropp)
:)
mai 16, 2010 ved 6:29 pm
Ehhh tror det var snakk om smak…..da er det tunga som er kontaktområde……. trenger ikke å gå lenger enn det…..
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 6:34 pm
Det går ikke å svare på det neste innlegget ditt, så det får bli her.
Du skriver: Tenn på vinen. Det beviser at du ikke skjønner hva du prater om. Du kan for pokker ikke tenne på vin! Du må være 12 år gammel…
Nedstemt
mai 16, 2010 ved 9:18 pm
Her er det du som er mindre enn 12 år gammel…..
Hold en lighter over vinglasset og se hvor heftig større flammen blir….. Dette har jeg faktisk gjort med øl……. når flammen er tilbake på normalen er alkoholen borte. Du kan sjekke normalen ved å holde den vekk. Hvis du har en lighter med trimmefunksjon så sett den på minimum. Da får du mye mer ut… rist glasset jevnlig slik at det blander seg. Gjør dette i et rom med lufting. Dette kalles å tenne på alkohol. Husk å ikke blande ut alkoholen med cola da kullsyren forsinker det hele veldig…Ikke bruk champange eller cider.Ikke gjør dette når du allerede har drukket eller når det er sprit i nærheten.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 9:37 pm
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 9:38 pm
Hva får deg til å tro at det er vin på den filmen?? Vin antenner ikke, da vin ikke har høy nok alkohol prosent til å antenne… Du kan nesten sammenligne å tenne på vanlig vin, med å tenne på vann….
Mattis
mai 17, 2010 ved 2:32 pm
Det er ikke vin på filmen. Det er antagligvis 70%. Du må ha så høyt innhold for å få dobbel flamme.
Les oppskriften og du skjønner sikkert hvordan man kan tenne på vin.
Du antenner ikke vannet i vinen. Du antenner alkoholen.
Vet du hvordan man får riktig akloholprosent i alkoholinnholdige substanser dersom man har for høyt nivå?
Man antenner alkoholen og måler helt til man har riktig.
Dette er barnekunnskap.
Du kan gjøre det med øl som har stått åpnet en stund og…..
Her har jeg virkelig problemer med å fatte at du ikke gir opp………
Aldri holdt en lighter over alkohol?
Dette blir for latterlig……
Si ifra når du forstår det.
bastianblogg
mai 17, 2010 ved 4:38 pm
Hehe! Morsomt å lese hvor nedstemt hele denne bloggen er…
Nedstemt
mai 16, 2010 ved 10:57 am
Bra at du har det morro. Forhåpentligsvis uten alkohol.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 11:35 am
Det står mer respekt av folk som har et sunt forhold til alkohol enn de som misbruker eller tar helt avstand fra det. Folk som klarer å begrense seg til noen få enheter med alkohol har mer kontroll enn de som for eksempel er avholdspersoner. Det er helt greit å velge og ikke drikke, men hvis man ikke drikker fordi man er redd de negative sidene ved overforbruk, så sier det mer om personen enn alkoholen selv.
Mr. S
mai 16, 2010 ved 12:06 pm
Jeg er avholds, men Bastian, denne artikkelen skuffer og ikke minst provoserer meg noe så grenseløst.
Du skal faktisk få ha en ting; jeg har ALDRI i hele mitt liv kommet over en person som fremstår så ekstremt trangsynt som du gjør. Det at du ikke faktisk kan åpne øynene og se realiteten i øynene at folk drikker, og at det åpenbart må være visse positive sider ved det. Og leste lenger oppe at du anklaget en annen for å være avhengig; dvs. alkoholiker? Som kristen bør du ikke dømme andre du rett og slett ikke kjenner. Skam deg.
Som sagt, jeg drikker ikke og har aldri gjort det, men likevel får jeg jo høre om visse positive sider ved alkohol. De som drikker kommer jo i et slags lykkerus, og selv om kanskje ikke denne lykken er helt ekte, så er jo følelsene du får det.
Og hvis du kan vise meg en matrett som gir denne lykkerusen folk snakker om, så vær så snill og kontakt meg.
Interessant..
mai 16, 2010 ved 12:11 pm
Takk for en morsom lesning
Virkelig artig å se hvor blinde noen folk er…
Nå pakker jeg sekken, og drar til stedet mange av vennene mine og jeg skal møtes, hvor vi skal være sosiale, ha det gøy og nyte alkohol. Ha en god 16. mai og skål!
Mattis
mai 16, 2010 ved 12:13 pm
Kjære vene. Det er vanvittig mye å kommentere på dine helt håpløse utsagn, men skulle jeg svart på alt hadde det blitt en bok. Menneske har drukket alkohol (eller spist gjærede frukter) siden tidenes morgen. Alkohol kan virkelig ikke sammenlignes med dop og cyanid som du til stadighet gjør. Du viser veldig mange tegn på at du ikke er ferdig med ungdomskolen. Bl.a har du veldig mye barnslige skrivefeil og du har ikke en eneste kilde til dine påstander.
Du kommer bare med meninger om alkohol som du selv har funnet på, så enten er du 14 år gammel eller en psykiatrisk pasient.
Druejuice smaker det samme som vin? Hvor tar du det fra? Det er ikke mulig å sammenligne de forskjellige substansene på smak. En rosin smaker ikke det samme som en fersk drue.
Mitt tips til deg, om du skal komme med slike utsagn, er at du tar med kilder, lærer om temaet og tar deg et glass med vin. Da kan du påstå f.eks at druejuice smaker det samme som vin. Og forresten, så dreper ikke øl hjerneceller. Den bedøver. Hjernecellen blir ikke borte og hjernen produserer nye.
Venter spent på et saklig svar for å se hvor gammel mentaliteten din er. Ikke no svar som at “jeg trenger ikke prøve cyanid for å vite at det er farlig”.
Faglært
mai 16, 2010 ved 12:28 pm
Mennesket har dopet seg siden tidens morgen.
Jeg tar ikke med kilder på dette innlegget da dette er noe folk burde og kan lete seg frem til på nettet. Du er noen få tastetrykk fra kildene mine.
En rosin smaker det samme som en drue. Det er bare at vannkonsentrasjonen har gått ned og druesukkerkonsentrasjonen har gått opp.
Klag i vei på skrivefeil. Du forsto innholdet og det er bra nok for meg.. Dette er ikke en eksamensoppgave.
Druesaft er nærmest vin som ikke har gjæret. Alkohol som er steril smaker ikke noe. Det du tror er smak er at synapsene ødelegges. Det er ikke smak. Det er mangel på smak.
Øl bedøver synapsene slik at nervecellene ikke fungerer. Nervecellene blir selvsagt ikke borte(magi?), men de slutter å fungere (sende vidre na+ K- signalet). Når du slutter å fungere kaller jeg deg død.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 1:10 pm
Jeg forstår bare ikke hvordan du kan få deg til å si noe så totalt ignorant som dette. Tør du ikke smake hverken druer eller rosiner heller? Det forandrer meg at det er mulig å lire av seg slikt.
Og nei, det smaker faktisk ikke det samme. Ja, druer og rosiner består stort sett av det samme, akkurat som druejuice og vin består stort sett av det samme, men det SMAKER ikke det samme! Det er for all del ingen skam å ikke eie fungerende smaksløker, men det må da være mulig å begripe at andre har det. Om jeg hadde vært blind hadde det da ikke gitt noen mening om jeg skulle gå rundt og insistert på at ingen av de seende heller kunne bruke øynene sine til å se ting.
Christina
mai 16, 2010 ved 1:51 pm
Jeg spiser druer og rosiner…..hva fikk deg til å tro noe annet?
Når det kommer til druer/rosiner er det konsentrasjonsforskjell. De smaker de samme stoffene.Intensiteten er forskjellen. Vil du si at utvannet chilli og chilli smaker annerledes?
Hva er forskjellen i smaken? Jeg har både drikket altervin og druesaft. De smakte ikke forskjellig. Forskjellen lå i at du får den brisne følelsen av vin. Det er ikke en smak, det er en følelse akkurat som en bedøvelse. Ser forskjellen?
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 2:08 pm
Når du sier vin smaker som drue saft, og du sier druer smaker som rosiner tror jeg det utrolig nok ikke er hjernen din er det er noe galt med. Sjekk smaksløkene dine gutt.
Og hvor mye altervin drikker du? Tviler på at du har fått en brisen følelse av å dyppe en tørr hvete-oblat i litt altervin.
Ro, ro, ro din båt?
Interessant..
mai 16, 2010 ved 2:20 pm
Man dypper ikke oblaten i vinen…i alle fall ikke der jeg ferdes.
Du har som 99% av befolkningen en gal idee av hva smak er.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 2:24 pm
Du har selvfølgelig helt rett, 99% av oss tar nok feil. For noen idioter vi er… Prøv å åpne øynene en smule, og ikke bare hør på hva du blir fortalt i jehovas vitner eller hva du er med i….
Mattis
mai 16, 2010 ved 4:27 pm
Jeg er ikke med i noen menighet.
Troen min er personlig.
Jeg kan vise til matteoppgaver der 99% tar feil.
Smak er en illusjon som kan trikses med akkurat som synet.
Jeg er ofte blandt de 99%…..
Akkurat her har jeg fått høre sannheten av en gammel SVer i Juvente….stoler på ham og brosjyrene.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 4:46 pm
Hvis smak er en illusjon, så finnes det vel strengt tatt ikke noe rett og galt. Da vil jo smak være evhengig av den bestemte personens opplevelse, mao subjektiv, og vil da være rett for den personen. Om en annen smaker noe annet så vil det være riktig for han.
Nei, her møter du deg selv i døra gitt..
Hvilken matteoppgave da?
Ine
mai 16, 2010 ved 5:10 pm
Det kan finnes en sannhet bak en illusjon.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 5:27 pm
På tide å bestemme seg for hva du mener Bastian? Halvparten av det du sier gir ingen mening.
:)
mai 16, 2010 ved 6:23 pm
Takk…..
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 6:33 pm
Sannsynligvis fordi de brukte druesaft som altervin… Hvor mange kirker i Norge i dag bruker alkoholholdig vin? Jeg tipper det er de færreste.
Og brisen av altervin (i de mengder og de prosenter den serveres i), det blir du uansett ikke. Da blir du nok mer påvirket av gjærbakst (hvordan er det med gjærbakst forresten, kan man ikke kjenne smaken av den heller?).
At den brisne følelsen er en følelse og ikke en smak, det tror jeg alle kan være enige i, men man kommer likevel ikke bort fra _smaken_. For alkohol smaker. Du burde ikke la deg hjernevaske av mennesker med sine egne agendaer, hvor du reduseres til en brikke i deres spill.
Christina
mai 19, 2010 ved 2:50 pm
“Hvor mange kirker i Norge i dag bruker alkoholholdig vin? Jeg tipper det er de færreste.”
I statskirken er det de fleste….har ikke sett mer enn en type flaske….tror den er italiensk…de har nok en standar.
Du får den letthetsførelsen etterfulgt av litt vondt i hodet av altervin.
I gjørbakst damper alkoholen vekk i ovnen.
Hvordan kan du smake noe som bedøver sansecellene dine?
bastianblogg
mai 19, 2010 ved 2:59 pm
Ja, dette vet nok du bedre enn jeg, men _jeg_ har i alle fall aldri fått alkoholholdig vin ved nattverd. På nettet kan man lese at det er vanlig å bruke vinmonopolets alkoholfrie “kirkevin”, og om det blir brukt alkoholholdig vin blandes den ut med vann. En standardtype har de visstnok ikke, da dette bestemmes av hver enkelt menighet.
Om du føler en letthetsfølelse og hodepine av noen slurker utvanna altervin, så tror jeg nok du bare må innse at det er noe annet enn alkoholen som snakker.. Hvorfor drikker du forresten alkoholholdig altervin om du er så i mot alkohol? Er det greit å trosse sine prinsipper, når det er “gode” mennesker (“fromme kristne”) som tilbyr, og ikke vanlige dødelige?
Fersk gjærbakst kan fortsette gjæringsprosessen i fordøyelsessystemet, slik at alkohol dannes og du får promille. Altså bør du nok ikke utsette deg for slikt.
Christina
mai 19, 2010 ved 3:50 pm
Nattverden er kontrolert og det er til minne om en som brakte god moral.
Det tipper vektskålen.
Kirkevin er det mange typer av men de fleste menigheter jeg har besøkt bruker en liten (ca 20 cm) flaske med samme etikket.
bastianblogg
mai 19, 2010 ved 6:48 pm
Så du innrømmer altså at det er _du_ som ikke er kontrollert? Det er _du_ som er redd for å miste kontrollen, redd for å miste deg selv om du gir deg selv fri tilgang til flaska. Det er vel også derfor du prøver så hardt å få andre til å innse at det er synd, fordi du ikke takler at det finnes mennesker som besitter den kontrollen du selv mangler.
Nå begynner vi å komme noen vei her.
Christina
mai 19, 2010 ved 7:06 pm
“Nattverden er kontrolert og det er til minne om en som brakte god moral.”
Blir til:
“Så du innrømmer altså at det er _du_ som ikke er kontrollert?”
Ganske ekstremt………
bastianblogg
mai 19, 2010 ved 8:53 pm
Du gikk visst glipp av at det var et spørsmålstegn der. Det er en ganske vanlig prosedyre i en samtale mellom mennesker, det å bygge videre på noe den andre parten sier. Det er nok noe du kommer til å oppleve mer av senere i livet, akkurat som du kommer til å oppleve at du ikke kan komme unna med å slenge ut ubegrunnede påstander uten å bli konfrontert med dem i ettertid.
Christina
mai 20, 2010 ved 2:02 pm
Hva jeg tolker ekstremt var hvordan du kunne vri ut et så ekstremifisert spørsmål.
Det kalles hersketeknikker og viser at du er svak i debatter.
bastianblogg
mai 20, 2010 ved 2:26 pm
Feil igjen. Det kalles å dra slutninger, og har ingen sammenheng med hersketeknikker.
Forresten er ikke ekstremifisert et ord (ser du bruker det ofte).
Christina
mai 20, 2010 ved 5:23 pm
Da drar du ekstreme slutninger ved hjelp av spørsmål.
Ekstremifisere er et ord og da kan det bøyes…….
bastianblogg
mai 20, 2010 ved 5:50 pm
Det beste av alt er jo at bloggen heter “Bastianbloggs blogg der sannheten ikke taes for gitt”
Ine
mai 16, 2010 ved 5:51 pm
Nei den vurderes…..
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 5:52 pm
Har ikke sett mye til det her altså..
Ine
mai 16, 2010 ved 7:46 pm
Problemet her er helt klart at de som sier at alkohol vil skade deg og sier “Om du ikke kan føle deg trygg/avslappet på fest uten alkohol har du et problem” sitter sammen med sin vennekrets som dyrker avholds og føler seg trygge der. De er ikke vant til å være i omgivelser som kanskje er litt annereldes ergo burde de egentlig ikke uttale seg om det. Det blir som om jeg skal si: å hoppe fallskjerm er idiotisk og ikke noe morsomt for det kan drepe deg, selvom jeg aldri har prøvd det. Ja man må faktisk sammenligne det på så drastiske måter for at dere skal skjønne det. Slutt å lev det A4 livet deres og opplev nye ting sier jeg bare.
Og da er det ikke snakk om at dere skal bruke brunost istedenfor gulost på brødskiva imorgen eller at dere bruker dress istedenfor bunad på 17. mai.
Tobias
mai 16, 2010 ved 12:32 pm
Mener å huske en viss figur i ca 2000 år gammelt eventyr, som gjorde vann om til vin?
Anonym
mai 16, 2010 ved 12:55 pm
Hehe. Jeg har sagt det før: Jesus var ingen festbrems. Han gjorde det som var vanlig på den tiden og hadde måtehold.
Dette er ikke et standpunkt jeg har hentet fra bibelen.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 1:13 pm
etter din definisjon er jo han da avhengig? viser til tidligere blogginnlegg: “Hvis du må ha flasken til å lage morro for deg så er du teknisk sett avhengig.” hvordan kan du tilbe (regner med du gjør det siden du er kristen) en person som du er avhengig av noe du tar så sterkt avstand fra? Du må jo ha et litt ambivalent forhold til jesus?
Anonym
mai 16, 2010 ved 1:40 pm
beklager skriveleif. ordet “du” på (nest siste ordet på andre linje skal vekk!)
Anonym
mai 16, 2010 ved 1:42 pm
Å kjære vene. Bastian, jeg vet ikke helt hvor gammel du er, men regner med at du kanskje går på ungdomsskolen eller i første på videregående?
Da vil jeg råde deg til å velge vitenskapelige valgfag på videregående, i den grad det er mulig. Følg også med på opplæring om kildekritikk og så videre. Her var det nemlig en alvorlig dårlig omgang med fakta, og det betyr at du nok burde få mer opplæring der. Det blir ikke noe bedre å lyve selv om du tror på det selv. Du skal ikke lyve, står det, men du holder deg ikke spesielt godt til det, og det synes jeg er veldig trist.
Jeg ER avholds, men dette her er bare trist. Det er mange andre grunner til å ikke drikke, men disse er ikke spesielt gode, spesielt fordi mange ikke er sanne.
1. Er bare sant hvis du drikker store mengder. Slag i hodet gjør mye av det samme, og kroppen klarer å regenerere seg selv uansett om det er alkohol eller et slag i hodet. Hjernen er såkalt plastisk.
2. Kanskje, men løsningen på voldtektsproblemet er ikke at du står der og moraliserer over andre. Dessuten vil faktisk et alkoholinntak redusere en manns mulighet til å gjennomføre et samleie, frivillig eller ikke. Alkohol svekker potensen, forresten. (Dét er en god grunn til å ikke drikke, det.)
3. Dette stemmer, men med modifikasjoner. Alkohol i kropp kan beskytte mot sjokk, noe som faktisk kan redde livet ditt. Har ei venninne som ved et uhell ble dyttet over en balkong og falt seksten-tjue meter ned. Hadde hun vært helt edru hadde hun dødd nesten momentant av sjokktilstanden (det er en medisinsk tilstand, forresten, slå det opp). Fordi hun var påvirket er hun i live hun den dag i dag, selv om ryggen er ganske vond etter at hun brakk den.
4. Dette er fullstendig, absolutt tull. Ta gjerne en biologitime og lær mer om bakterier. Russ får hjernehinnebetennelse fordi de er sammen med veldig mange andre mennesker og smitte spres fort. Det er risikabelt å være gardist også. Er ikke lenge siden alle som en i en leir fikk kikhoste. Det er fryktelig smittsomt, og ikke helt ufarlig, og de fikk det fordi de er nærme hverandre.
5. Dette punktet viser en stor mangel på forståelse hva selvmord er og hva det betyr.
6. Det er av små barn og fulle menn man hører sannheten, er et ordtak. Skjønner ikke at det er et stort problem. Folk med en voksen omgang med alkohol klarer seg utmerket.
7. Jo, det blir man. Det er derfor man tar forhåndsregler.
8. Det kommer helt an på. Det er forskjell på døddrukken og lettere beruset.
9. Det er mye her i livet som er dyrt. Hva man vil eller ikke vil bruke penger på er opp til en selv, men en flaske vin kan være bedre enn mange flasker brus.
10. Korrelasjon betyr ikke kausalitet. Du vet det, gjør du ikke?
11. Det er det største tullet jeg noen sinne har hørt!
12. De fleste tilfellene av akutt leversvikt er forårsaket av at folk har tatt for stor dose paracet, ofte ved et uhell. Bare spør på nærmeste legevakt. Kronisk leversvikt på grunn av alkohol skal en del til. Du må drikke mye før det blir et problem, for å si det sånn.
13. Både og. Det finnes mye forskning som indikerer at alkohol, spesielt rød vin, er kardioprotektivt (det vil si beskytter mot hjertesykdom). Få naturfagslæreren din til å hjelpe deg med å lese denne: http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/103/3/472
14. Det er STOR forskjell på å drikke og å bli så full at du gjør noe dumt. Mye dumt er forresten god underholdning etterpå, det kommer i det hele tatt an på hva du gjør.
15. Ikke veldig mange i det hele tatt. Dette er bare tull!
16. Eller ikke. Rekrutteringssted? Plata. That’s more like it.
17. Har ingenting med argumentet for eller ikke for å gjøre. Jeg klarer meg bra, jeg er avholds. Jeg har bare mer utdannelse og kritisk sans.
18. Smaker godt?
Med vennlig hilsen noen som både er naturvitenskapelig student og har jobbet noen år i helsevesenet.
Caro
mai 16, 2010 ved 1:50 pm
Disse pleier å komme etter en time eller så……. folk som påstår at de jobber innenfor fagemnet.
Nei jeg tror ikke at samtlige norske soldater i Afghanistan kommenterer på bloggen min. Og jeg tror ikke at de forteller om sine krigsforbrytelser til meg. Du var i NY 11.september? Så sier mange. Spesielt de som tviler. Du er palestiner? Beviset er nok det gebrokkne språket ditt. Du er lege. Kan så være men det er mindre sannsynlig. Du er vietnameser og sloss for Viet Cong? Da er du vel på et gammlehjem?
Jeg går ikke ut og sier hvem jeg er! Ikke gjør det du heller. Vil du snakke med en lege så finnes det nettsider for det.
Det positive denne gangen er at det tok så lang tid før et slikt troll kom.
bastianblogg
mai 16, 2010 ved 2:22 pm
Her virker det som om det hvert fall er en med vett i skallen.
Men jeg beklager Caro, så ignorant som Bastian er tar han ikke noe av dette til seg, og han svarer sikkert noe som:
“Jeg må ikke drikke cyanid for å vite at det er farlig”.
Trist med trangsynte mennesker..
:)
mai 16, 2010 ved 2:27 pm
Ha, HAHAHAHAHAHHAHAHHAH! Himmel, HER va det my artig! Kem i svarten e det som skriv herre bloggen, kristenfjortisvenninna? Seriøst mest hinsides begrunnelsa og refleksjona ever. GOOD LUCK WITH THAT!
Torje
mai 16, 2010 ved 2:09 pm
Hei bastianblogg!
Dette var egentlig et godt innlegg med mange gode argument. Kan si meg enig i flere av dine punkter, men som alltid kommer det et “men”.
Jeg er selv en gutt, 17 år. For 1 år siden kunne det like gjerne vært meg som hadde skrevet dette innlegget. Jeg kunne garantert å skrevet nøyaktig de samme punktene, og kranglet og argumentert mot bruk av alkohol. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor folk drakk. Når mine venner dro på fest, ble jeg igjen hjemme. Ikke fordi jeg ville være asosial, men fordi jeg følte meg utilpass da alle rundt meg drakk.
Så hvis noen forstår mange av dine argument, så er det meg. Jeg så INGEN positive sider ved alkohol. En dag var jeg drittlei av å være den eneste som ikke drakk. Jeg var drittlei av å høre mine venner snakke om den kule festen – festen der så mye morsomt skjedde. Jeg var så drittlei at jeg ga opp. Jeg ville ha det gøy, jeg ville ha muligheten til å snakke om den morsomme festen som var sist helg. Dermed prøvde jeg å drikke. Jeg hadde ikke lyst, men jeg så det som eneste utvei.
Jeg er ikke 18, jeg har IKKE LOV til å drikke alkohol. Og det føles sykt rart å si det, men alt det positive alkoholen har ført med seg, har gjort at jeg syntes det er verdt det. Jeg vil ikke si at jeg har personlige problemer, og at jeg er avhengig av alkohol, men det å slippe seg skikkelig løs, og ha det skikkelig moro, det er noe jeg, og mange andre synes er bra. Og det kommer fra meg, en tidligere alkohol-hater av verste grad.
Ja, alkohol kan være farlig. Det har svært mange negative sider. Men som med det meste, har det også positive sider. For min del føler jeg at jeg har blitt mye mer sosial. Man kan faktisk bli kjent med nye flotte mennesker på fest! Man kan få nye venner også, fordi man møter en del folk. Jeg føler ikke at jeg har noen som helst personlige problemer – og hvis jeg noen gang har hatt det, må det ha vært FØR jeg inntok mitt første glass med alkohol. Det føles helt forferdelig å si det egentlig, men jeg er realist. Det er bare slik dagens samfunn er. Det kan legges til, man kan faktisk få bedre selvtilitt av å drikke. Og selvtilitt får mange aldri nok av (noen gjør det). Mange fantastisk morsomme øyeblikk kan skje når man drikker, tro det eller ei. Det er viktig å huske at man ikke trenger å drikke seg FULL for å ha det gøy. Å drikke seg full er meningsløst. Men å drikke slik at man blir litt mer utadvendt og slik at alt blir morsomt, det er ikke så dumt.
Jeg respekterer deg og ditt valg om å ikke drikke alkohol, det gjør jeg virkelig. Man må være sterk for å stå imot det drikkepresset som er i dagens samfunn. Og jeg forstår også at min “historie” ikke vil overbevise deg. Men poenget var å vise at det ER mulig å ha det gøy med alkohol. Men jeg må si, det burde ikke vær slik at man må drikke for å ha det skikkelig gøy. Men det er faktisk slik. Kan det kalles et samfunnsproblem? – Muligens. Vi går i feil retning, og jeg bidrar til det. Dessverre.
Hvis ingen hadde drukket hadde alt vært annerledes. Man hadde sikkert hatt muligheten til å ha det gøy hvis alle var edru. Men så lenge majoriteten drikker, blir man på en måte “utenfor” dersom man ikke drikker. Slik er det. Slik vil det alltid være.
Løsningen er deg, bastianblogg. Vi trenger slike som deg faktisk. Hadde alkoholen blitt utryddet ville kanskje verden blitt et bedre sted. Mye fælt skjer på grunn av alkohol. Men jeg tror at dersom man drikker med måte, og gjør det sammen med gode venner og bekjente, da kan alkohol være positivt også.
Som flere ovenfor har skrevet, man kan ikke være seriøs hele tiden. Jeg har prøvd det selv. Det er kjedelig. Man kan fort bli sett på som en “tørpinne”. Min filosofi er slik: Prøver DU å drikke, (uten å bli full selvsagt) slik at du blir i kjempehumør, hvor ALT er morsomt, da vil du spørre deg selv: “Hvorfor startet jeg ikke tidligere? Jeg har gått glipp av svært mye moro!”.
Den filosofien er basert på egne erfaringer, og jeg vet at mange andre også har hatt det slik. Husk, jeg var som deg for ett lite år siden.
Til slutt: takk for innlegget, du har mange gode poeng. Respekt bastianblogg, du er tøff som ikke drikker, (aner ikke hvor gammel du er da) men konklusjonen er uansett at det finnes en del positive sider ved alkohol.
Øyvind
mai 18, 2010 ved 7:53 pm
Takk. Jeg tenker ofte i dine baner.
“Men å drikke slik at man blir litt mer utadvendt og slik at alt blir morsomt, det er ikke så dumt.” Høres bra ut men du kan ikke holde på slik i all evighet. Vær deg selv uten flasken.
Poenget mitt er ikke at det ikke finnes positive sider ved alkohol. Det finnes ingen UNIKE positive effekter av alkohol.
bastianblogg
mai 18, 2010 ved 8:03 pm
Jeg kan fortsatt ikke se at du kar kommet med noen andre mat-/drikkevarer som har samme positive effekter som alkohol, men ingen negative effekter?
Det virker som om du nå er villig til å godta at det kan være positive effekter ved alkohol, om enn ikke unike, så hvorfor kan du ikke da også godta at de positive effektene veier opp for de negative for en god del mennesker? Selv om de ikke gjør det for _deg_ personlig, og dine likesinnede venner, gjør det kanskje det for andre, og det synes jeg du burde respektere.
Christina
mai 19, 2010 ved 2:58 pm
Gode erstattere av alkohol:
Hjerte og karsydommer: Laks; Kylling, Ørret, annen fisk.
C-vitamin: Appelsin.
Antioksidanter:Blåbær, frukter med hardt tynt skall, vannmelon.
Trang mage: Kefir, yoghurt.
bastianblogg
mai 19, 2010 ved 3:20 pm
Det er ikke disse effektene jeg sikter til. Jeg sikter til de følelsesmessige effektene som har blitt nevnt flere ganger i denne debatten.
Noen nyter sjokolade, noen nyter sopp og andre nyter alkohol. Om din bestemor vil kose seg med et (eller flere) glass portvin foran tv-apparatet en lørdagskveld, fordi _hun_ nyter det, fordi det gir henne en god følelse, hvem er du til å nekte henne det?
Liket er ikke svart/hvitt.
Christina
mai 19, 2010 ved 3:54 pm
Ikke livet heller, så det er sagt.
Christina
mai 19, 2010 ved 7:02 pm